Wanneer u slachtoffer geworden bent van cyberfraude hebben wij cyberpreventieadviseurs altijd als advies: cardstop, bank, politie. Niets meer, niets minder en liefst ook in die volgorde.
Cardstop en bank zijn van die drie de twee waar u volgens een zeer vast stramien zal worden geholpen. Vooral cardstop. Die procedure is geijkt, doorworteld, robuust.
Het loopt iets anders bij de politie. Daar is de onthaalprocedure uiteraard bekend, getraind, ingestudeerd, maar wanneer het over cyberfraude gaat komen we ook voor onze vrienden van de politie een beetje op onbekend terrein. Net zoals slachtoffers zich wel eens heel onzeker gaan voelen wanneer blijkt dat hun internetgedrag centen heeft gekost, zo is het ook bij de toevallige politiebeambte die toevallig net die dag dienst heeft en u wil helpen bij uw aangifte. Cyber en internet zijn dan nog al te vaak onbekend en onbemind.
Temidden die jungle met onbekende en gevaarlijke diersoorten zoals hackers en phishers, zijn er dan toch wel een aantal helden opgestaan. Ik heb ze leren kennen. Ze bestaan en ze doen verdomme hun stinkende best! Deze blog dan ook om die mensen te bedanken en hen een hart onder de riem te steken. En eveneens een oproep om hen veel meer en veel beter te ondersteunen dan nu het geval is. Er is bij mijn weten nog geen regeerakkoord. Welnu, ik heb nog een aanvulling. Stuur de politieopleidingen dusdanig bij dat die overeen komt met de huidige misdaad en zorg daar dus voor een veel en veel groter aandeel aan opleiding in cyberfraude en het helpen van de slachtoffers ervan.
Want hoe gebeurt dat nu, hoor ik u denken. Welnu, dat is in zekere zin triest om te zeggen, maar dat is eigenlijk liefhebberij. Echt waar. De dames en heren van de verschillende politiezones van alle Vlaamse provincies die ik al gesproken heb, geven allemaal blijk van enorm veel liefhebberij om iets bij te leren over dat internet en die fraude en ze komen die info zoeken bij specialisten omdat er geen enkele andere plek is waar ze dat kunnen vinden. Tijdens hun uren, buiten hun uren, op vakantie lezen ze bij, of ze bellen me zelfs op als ze specifieke vragen hebben. Alles wat maar nodig is om hun kennis bij te schaven omdat ze de mensen willen helpen.
Ik heb tonnen en tonnen respect voor die mensen. Ze doen het niet dankzij de middelen die ze krijgen. Ze doen het ondanks.
Ik hoop uiteraard dat niemand slachtoffer wordt van cyberfraude, maar als dat zo is, weet dan dat die vriendelijke politieman of vrouw achter het loket, die blijk geeft van herkenning wanneer u uw verhaal vertelt over die ene vermaledijde phishing mail, dat die vrouw of man extra veel moeite heeft gedaan om u te kunnen helpen buiten de geijkte paden om. En daarom dus een warme oproep om structureel die mensen te helpen. De “flik” uit Gent, Steven De Smet, heeft een poging gedaan om zijn hersenspinsels te bundelen in enkele heel interessante boeken. Anderen hebben projecten in steden en gemeenten opgestart. Allemaal steunt dit op vrijwilligers. Het wordt tijd dat we dit met wat structuur gaan aanpakken.
Omdat helden af en toe eens een schouderklopje verdienen.