Hoewel het geen thriller is, heeft ons boek alweer een spannende week beleefd. Samen met de gedreven creatievelingen van Standaard Uitgeverij – Manteau hebben we de laatste hand gelegd aan de cover en de layout.
Daarmee zag het er meteen al helemaal echt uit. Nog sterker wordt dat gevoel ongetwijfeld wanneer we binnenkort de eerste proefdruk in handen krijgen.
Het doet dromen. Over wie ons boek straks zal lezen, en wie erdoor geholpen zal zijn om veiligere stappen op het internet te kunnen zetten. We hopen uiteraard dat de 30 tips daarbij gaan helpen.
Katrien kreeg afgelopen week een phishingbericht waarbij haar werd meegedeeld dat iemand mogelijk tegen haar wagen had gereden op de parking van haar werk. Om te weten of het haar auto was, moest ze op een link klikken. Wat ze natuurlijk niet deed. Nu moet je weten dat Katrien in Brussel werkt, en zij, net zoals 99% van haar collega’s, steevast per trein pendelt. Naar een werkplek die eigenlijk ook niet echt een personeelsparking heeft, behalve een luttel aantal vooraf te reserveren parkeerplaatsen. Bovendien kwam de mail binnen op een zaterdagmiddag, een moment waarop zowel kantoorgebouw als mini-parking hermetisch afgesloten zijn. Een genie hoefde je dus niet te zijn, om te snappen dat het geen echte phishingmail betrof, maar alleen een test om naar de alertheid van de medewerkers te peilen.
Veel bedrijven trainen hun medewerkers op die manier, en lanceren zo nu en dan een vals bericht om te kijken hoeveel van hun mensen tegen beter weten in toch in het aas bijten. De ene testmail is al beter dan de andere. Hierbij dus een warme oproep aan de ingenieuze breinen die dat soort berichten mogen neertypen. Zorg dat de mails er geloofwaardig uitzien in de context van het specifieke bedrijf. Dat er alleen een parking wordt vermeld als die ook werkelijk bestaat bijvoorbeeld. Laat de berichten er zoveel mogelijk uitzien als echte phishingmails die zijn geschreven door oplichters die het op je centen hebben ‘gemunt’. Pun intended. Want de kwaliteit van phishingmails gaat er met rasse schreden op vooruit. Dankzij AI worden spelfouten verleden tijd, en spoofing zorgt ervoor dat ook het mailadres van de afzender niet langer verdacht hoeft te lijken. Ook de link in de e-mail is niet altijd eenvoudig te analyseren. Dus zijn we straks haast alleen nog aan ons buikgevoel en gezond verstand overgeleverd. Kan er werkelijk een pakje van van Bpost onderweg zijn naar jou? Denk je echt dat Gert Verhulst zijn gouden beleggingstips met jou zou delen? Is die zogenaamde vriend van jou altijd al zo vrijpostig geweest, of is er meer aan de hand?
Ik las vandaag een artikel waarin werd uitgelegd hoe een slachtoffer voor meer dan 300.000 euro had overgeschreven naar een fake beleggingsplatform. Geld foetsie uiteraard. Gert moet het allicht met een kijker minder stellen wanneer hij weer aan zijn tafel gaat zitten. Maar hij is wel van plan om een klacht in te dienen. Maar tegen wie? Joos(t) mag het weten. En dus is voorkomen beslist beter dan genezen. Met voldoende kennis en alertheid kunnen we allemaal onze eigen eerste en beste firewall zijn, die ons tegen online fraude beschermt. Wees waakzaam en kijk uit. Naar een boek met 30 handige tips bijvoorbeeld